Het plan

Links en rechts van mijn Flightsimulator computer staan twee ladeblokken.
Omdat ik geen plaats heb voor een volledige cockpit dacht ik “wat als …”
Wat als ik het bovenste gedeelte van die kastjes gebruik om het overhead
paneel en middenconsole van een Boeing 737 NGX 800 te huisvesten?

0194000683e743e3a7272516ecc4bfd5523e3fa1b7

IMG_3581

Om te kijken of dit haalbaar was heb ik wat metingen gedaan en schetsen
gemaakt in het tekenprogramma Inkscape.

Met wat verplaatsen of weglaten van sommige bedieningspanelen en schakelaars die toch geen functie hebben in flightsim lijkt het mogelijk.
De binnenkant van het linkse kastje is maar 35 cm breed en omdat ik een leuke ‘bestel 2, betaal 1 van dezelfde afmeting’ aanbieding had gevonden voor het printen van foto’s op plexiglas heb ik op de resterende ruimte van het smalle paneel nog een los MCP paneel getekend (Master Control Panel = bediening van de automatische piloot functies)

Pedestal and MCP design
Middenconsole 35 x 40 cm en MCP ontwerp
Overhead design
Overhead design 45 x 40 cm

Alvorens de grote, duurdere panelen te laten bedrukken heb ik eerst een testpaneel van 30 x 20 cm ontworpen.
Om te kijken hoe het er uit zou zien en of het materiaal geschikt is om nette gaten voor de schakelaars in te boren.

Als het testpaneel meteen goed is zou het natuurlijk mooi zijn om daar meteen al wat nuttige functies in onder te brengen waarvoor geen plek meer was op de grote panelen.

 

Test design
Test ontwerp 30 x 20 cm
Test panel implementation
Test paneel op plexiglas

01dd53f672bf9fce61a54e8119843d1503a301a1d0

Overhead panel printed on a sheet of 50 x 50 cm 4mm plexiglass. Protective cover not removed yet.
Overhead panel geprint op 50 x 50 cm 4mm dik plexiglass. Beschermfolie nog niet verwijderd.

 

Detail van het overhead panel
Detail van het overhead panel.
Pedestal and MIPS panel printed on 50 x 50 cm 4mm plexiglass. Protective cover not yet removed.
Middenconsole en MCP panel geprint 50 x 50 cm 4mm dik plexiglass. Beschermfolie nog niet verwijderd.

 

Detail of MIPS panel on plexiglass
Detail van het MCP panel op plexiglass

Annunciators

Annunciators zijn kleine paneeltjes in de cockpit die oplichten om een bepaalde (waarschuwings) tekst te tonen.
In een echte cockpit steken ze wat uit boven het paneel. Omdat ze in mijn cockpit op schaal erg klein zijn (15 x 10 mm) zocht ik een andere oplossing.
Het eerste idee was om de teksten en achtergrond op het paneel te laten printen en er een blokje plexiglas acher te lijmen met daarin 1 LED lampje.
In het testpaneel heb ik al het wit in het ontwerp doorzichtig gelaten.
Dat bleek niet zo’n goed idee want het licht van de LED was veel te fel dus was de tekst moeilijk te lezen.
En ondanks de kleine afmeting van het paneeltje was de belichting ook niet mooi egaal.
Daarom heb ik bij de grote panelen al het wit van een witte achtergrond laten voorzien ipv doorzichtig te laten. Dit is nog goedkoper ook.

Leave a Reply

