CNC frees – de freestafel

Op de site www.damencnc.com/en/components/aluminium-profiles/isel vond ik handige aluminium profielen om een tafel mee te maken.
Het type van 370 mm breed zou aardig passen in mijn ontwerp, maar om kosten te besparen heb ik toch besloten om voor een soortgelijke oplossing te kiezen als in het neo7cnc ontwerp.

Op marktplaats.nl vond ik een aanbieder die kleine restanten freeskwaliteit aluminium platen verkoopt tegen een aantrekkelijke prijs.
Een van de platen die werden aangeboden was 340 x 470 x 15 mm.
Die 34 cm is iets kleiner dan het bereik van mijn ontwerp, maar 34 x 34 voldoet voor de cockpit panelen en van het overblijvende stuk van 13 x 34 kan ik nog een aantal verbindingsplaten maken.

Om het werkstuk op de tafel te bevestigen zijn 85 gaten met M5 schroefdraad gepland in een schaakbordpatroon van 7 x 7 en 6 x 6 gaten op 5 cm afstand van elkaar.
Om het gemakkelijker te maken besloot ik eerst een werktafel van 18mm MDF te maken zodat ik de frees zelf kon gebruiken om deze gaten te boren.

Temporary MDF table
Tijdelijke MDF freestafel
Testing reproducability on the MDF table with a pencil
Reproduceerbaarheid testen met een potlood op de MDF tafel.

Omdat het deel van de lineaire aandrijfas waarop de tafel wordt gemonteerd lager is dan de stappenmotor aan het eind moet de tafel verhoogd worden gemonteerd zodat deze over de stappenmotor kan bewegen.

Toen de aluminium profielen en verbindingsplaatjes eindelijk geleverd werden kon ik beginnen met bouwen.
Oorspronkelijk was mijn inschatting dat ik diagonale steunen nodig zou hebben voor de stabiliteit van het freesportaal, omdat de Y- en Z-as geleiders en freesmotor samen behoorlijk zwaar aan het portaal trekken.
Maar de combinatie van de aluminium profielen met dubbele sleuven, hoekverbinders en de 90 graden verbindingsplaatjes zorgen voor een erg solide constructie.

 

Leave a Reply

