Throttle Quadrant

Op internet zijn veel beschrijvingen te vinden hoe je zelf een Boeing 737 Throttle Quadrant kunt bouwen.
De meeste gaan uit van een sandwich constructie van 11 houten panelen die met 8 mm draadeinden op de juiste afstand met elkaar worden verbonden.
De gas-, flaps- en speedbrake hendels draaien om een centrale as en de schakelaars en potmeters worden op de houten platen gemonteerd.


In een van de throttle quadrant projecten die ik vond op www.thair.nl zag ik dat het ontwerp van de houten panelen op te vragen was als een DWG bestand.

Met een online DWG naar DXF converter op www.autodwg.com/dwg_dxf_converter heb ik dit om laten zetten naar DXF formaat zodat ik het ontwerp kan laden en aanpassen in Inkscape.

Voor de houten panelen heb ik een 244 cm x 122 cm x 6 mm MDF plaat gekocht die ik in de bouwmarkt in stukken van 29 cm breed heb laten zagen zodat ze op mijn CNC freestafel passen.
Ik moest nog wel wat kleine correcties aanbrengen aan de geconverteerde DXF file in Inkscape zodat de Estlcam software automatisch de contouren van de panelen kon volgen (er zaten hier en daar wat kleine openingen in).
Na deze correcties kon voor ieder paneel G-code worden uitgeschreven en konden de panelen gefreesd worden.

011a66e6c6d0e18dba5173f6f5425745db911bfacf

Omdat ik niet over een draaibank beschik heb ik een complete set met knoppen voor alle hendels besteld bij cockpitsimparts.co.uk (‘Boeing 737 Throttle full handle set’).
De knoppen voor de gashendels bleken massief te zijn, daarom heb ik er met de CNC frees openingen in gefreesd waarin de drukknoppen voor de ‘autothrottle disengage’ functie kunnen worden gemonteerd.


Ook heb ik het ontwerp van een van de gashendel panelen een beetje aangepast zodat het precies past op de uitsparing in de knop.

Veel throttle quadrant projecten op internet zijn ‘passief’, d.w.z. zonder aandrijving.
Een van mijn redenen om zelf een throttle quadrant te bouwen was echter juist om de hendels automatisch te laten bewegen als de autothrottle is ingeschakeld.

Na wat zoeken op internet vond ik een erg interessant YouTube kanaal: ‘Buildaboeing‘.
In een aantal videos op dit kanaal wordt uitgelegd wat er zoal bij komt kijken om een gemotoriseerd throttle quadrant te bouwen met behulp van servos.
Een verschil met veel andere projecten is dat niet alleen de gashendels en trimwielen gemotoriseerd zijn, maar ook de speedbrake, parkeerrem en stab trim indicators.

Sommige cockpitbouwers hebben heel realistische gashendels gebouwd met motoren en frictie koppeling zodat de automatische besturing van de hendels met de
hand kan worden overruled, maar dit zijn dure oplossingen. Daarom heb ik gekozen voor de iets minder realistische, maar goedkopere oplossing met servo motoren zoals in de Buildaboeing videos.

Een ander verschil met de meeste projecten is dat Peter van Buildaboeing in plaats van ‘normale’ potmeters met tandwieloverbrenging heeft gekozen voor schuifpotmeters die via hendels worden bediend door de gashendels.
En in plaats van microswitches in de uiterste standen van de straalomkeerder hendels gebruikt hij juist potmeters met tandwieloverbrenging. In een video legt hij uit dat dit beter overeenkomt met de werkelijkheid omdat in het echt deze hendels pas over de helft reageren.

01d302287fbce9b87996a53c62c4e0a82a83ceca6c

Iets wat hij in dezelfde video ook vertelt, maar niet heeft toegepast in zijn ontwerp, is dat de straalomkeerder hendels in werkelijkheid alleen kunnen worden bewogen als de gashendels in ruststand staan.
Ik vond het een interessante uitdaging om te kijken of ik hiervoor een constructie kon bedenken in mijn versie.

Voor het aandrijven van de trimwielen gebruik ik een oplossing met fietskettingen zoals vaak gebruikt. Als tandwielen voor de ketting wil ik goedkope derailleur jockey wieltjes gebruiken die op Aliexpress voor iets meer dan een Euro per stuk te koop zijn.

Ik heb een tijdje gezocht naar wieltjes die klein en dun genoeg zijn en geschikt om de kettingen mee te spannen.
In de opschriften van de plaatjes in het document ‘How to build a B-737 300/800 throttle quadrant’ door Francisco Gago uit februari 2004 ontdekte ik dat de ‘K’NEX Hub/Pulley Medium‘ hier erg geschikt voor is.

0149896a17b607cf5a834162c77aa375fe5725e19a_lite

01de77bc63e4404b1ce0250347265a8f86dc6669c7
01cda51d5f742fafbe09b6621305ba3278ec78caf4

01d792c7707f75519e6fd5e7fcf3352412b31df2ed
trim wiel

01d826b7bd1de8f69a4d110bb5f118e2362f5e8970

012c5c4532a94036fb650e46018bfbd76e6ec26671
Hendel voor het afsluiten van de brandstoftovoer.

014f404100d0dbab9d6ec4f4c60afcb481025b9906

image3

image4


Interessante links:

www.737ngproject.be
Youtube kanaal Buildaboeing
www.buildaboeing.com
www.737flightsim.com
www.737ngxca.com/throttle.html

Leave a Reply

