Throttle Quadrant – korte status update

Even een korte update hoe het met het throttle quadrant staat. De elektromagnetische koppelingen uit China zijn binnen en de eerste testjes zien er veelbelovend uit.

Hoewel de normale werkspanning voor de koppelingen 24 volt is lijkt het een aantal voordelen te hebben om ze met 12 volt aan te sturen: ze worden dan veel minder warm, de frictie is sterk genoeg om de hendels te kunnen laten bewegen en zwak genoeg om ze toch nog met de hand tegen de autothrottle in te kunnen bewegen (wat de autothrottle uitschakelt).

De volgende uitdaging was om voor ieder van de 7 servo’s, 5 koppelingen en 5 potmeters een geschikt plaatsje te vinden.
Het was een behoorlijke puzzel en het eindresultaat is nog niet klaar, maar het lijkt te doen.

Het ontwerp in Inkscape bestaat inmiddels uit diverse lagen zodat de individuele mechanismes apart zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Zodra alles blijkt te werken en er geen veranderingen meer nodig zijn zal ik een download link naar het Inkscape SVG bestand op deze blog plaatsen. Tot die tijd alleen plaatjes.

De aluminium servo armpjes uit bovenstaande video blijken te groot. Op dit moment wacht ik op ronde plaatjes (20 mm diameter). Zodra die binnen zijn kan de constructie met alle servos getest worden.

In de tussentijd ben ik ook aan het experimenteren met de autothrottle schakelaar voor het MCP paneel.
Met deze schakelaar kan met de hand de autothrottle worden aan- of uitgezet, maar hij kan ook automatisch worden uitgezet als de autothrottle wordt uitgeschakeld omdat bijvoorbeeld de gashendel tijdens ingeschakelde autothrottle met de hand naar een andere stand wordt verplaatst.
Deze schakelaars schijnen via internet te koop te zijn, maar voor enorm hoge prijzen (meer dan honderd euro).
Ik heb het idee om er zelf een te bouwen met een eenvoudige schakelaar en een elektromagneet.

Na het uit elkaar halen van een van de grote schakelaars lijkt er voldoende ruimte beschikbaar voor de aanpassing.

Het idee is om met de CNC frees twee 1.2 mm brede sleuven in de behuizing van de schakeaar te frezen, net onder het metalen kapje en dan een 1 mm dikke strip dwars door de schakelaar te schuiven. Deze strip heeft een sleuf in het midden waardoor de hendel van de schakelaar valt. Door de strip omhoog of omlaag te schuiven kan de hendel van de schakelaar omgezet worden.

De elektromagneet kan, afhankelijk van de sterkte van het gekozen type, de strip rechtstreeks (via een hefboom) verschuiven.
Bij een kleine en zwakke elektromagneet drukt de strip bij het met de hand inschakelen van de autothrottle de onderste veer in en wordt dan op z’n plaats gehouden door een palletje. De elektromagneet kan een hefboompje omzetten dat het palletje terug trekt.
Dt idee moet nog wel verder uitgewerkt worden.

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s