MCP – autothrottle schakelaar, deel 2

Na ruim een maand is de elektromagneet gearriveerd (een klein nadeel van de extreem lage prijzen bij aliexpress)
Maar als je een cockpit aan het bouwen bent is er altijd wel iets waarmee je verder kunt, dus heb ik in de tussentijd het ontwerp verbeterd in Inkscape en ben ik verder gegaan met het throttle quadrant.

Om de aluminium U profielen voor het frame vast te zetten tijdens het frezen heb ik een soortgelijke methode gebruikt als voor de behuizing van de schakelaar: een 15 mm diep gat om de zijkant van te profielen te kunnen bewerken en twee sleuven om de bovenkant van het profiel te bewerken.

012d4127f4254cabe14c93a2384d4f958559ec3c13

Maar eerst de hefboom gefreesd uit 3 mm aluminium plaat. De uiteinden zijn dunner gemaakt om ze in de sleuf van het anker van de elektromagneet en het plaatje van de schakelaar te laten passen.
Voor het scharnierpunt heb ik een stukje zilverstaal as met 4 mm diameter gebruikt dat ik nog van een vorig project had liggen.

Daarna de U profielen en 3 mm plexiglas plaatjes gefreesd en de schroeven ingekort waarmee de elektromagneet wordt vastgezet in het U profiel. Dat laatste was een precisie karweitje omdat het frame van de elektromagneet vrij dun is en als de schroeven te lang zijn de wikkeling van de elektromagneet beschadigd kan raken.
Aan de andere kant van de elektromagneet is geen ruimte voor de moeren dus heb ik daar M3 schroefdraad in het U profiel getapt.

En toen werd het spannend: zal het werken?
Na het in elkaar zetten van de constructie werd de schakelaar in de aan stand gezet, 12 volt aangesloten en ….
bleek de elektromagneet te zwak te zijn om de schakelaar te kunnen omschakelen.

Vooraf heb ik er wel over gedacht om op een of andere manier de benodigde kracht te meten, maar ik beschik niet zo’n mooie kracht meter zoals we vroeger tijdens de natuurkunde les hadden.
Achteraf gezien had ik misschien iets met gewichtjes kunnen doen, maar dat was nu te laat.

Omdat de hefboom niet zo soepel draaide als verwacht heb ik de draaipunten gesmeerd, maar dat bleek niet voldoende.

Ook heb ik een veer toegevoegd, maar ook dat bleek niet genoeg.
Die veer komt overigens uit een setje dat ik had gekocht voor de brandstof hendels (Setje veren)

Dus het project maar een dagje laten liggen en er nog eens verder over nagedacht.

Ik had nog een 24 volt voeding liggen van de elektromagnetische koppelingen.
Hoewel de spanning voor de elektromagneet 12 volt is wordt hij maar heel kort aangestuurd. Dus hoewel het een veel hogere spanning is toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een puls van 24 volt op de de elektromagneet gezet.
En dat bleek inderdaad te werken en het bleef werken.

Ik denk er nog wel over om een tweede versie te maken omdat ik voor het eerste prototype het U profiel 180 graden heb gedraaid om de gaten aan de
andere zijkant te frezen. Waarschijnlijk door een uitlijningsfout (de uiteinden van de profielen zijn met de hand gezaagd en niet zo mooi haaks) zitten de gaten voor de as niet perfect tegenover elkaar. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat de hefboom niet zo soepel draait als verwacht.

Ook zou ik nog eens kunnen kijken naar een sterkere elektromagneet: de huidige levert een kracht van 6N en er zijn veel sterkere exemplaren te koop. Alleen zijn die vaak ook groter waardoor ze niet meer in het 20mm U profiel passen.
Eerst maar eens kijken hoe betrouwbaar het blijft werken met 24 volt.

Het ontwerp van de schakelaar in Inkscape SVG formaat staat op de  downloads pagina.

Leave a Reply

