Throttle quadrant – remmen los

Opnieuw even een update met de vorderingen van het throttle quadrant.
Intussen ben ik begonnen met de buitenste panelen met de flaps, speedbrake, parking brake en stab trim functies.

Bij het bestuderen van diverse zelfbouw en echte throttle quadrant foto’s en videos op internet viel mijn oog op de twee stops op de aluminium flaps geleider bij de posities 1 en 15. Niet alle throttle quadrants die ik tegenkwam hebben ze, maar een leuke uitdaging om te kijken of ik dit detail kan toevoegen.
Hoewel ze klein zijn en er niet zoveel ruimte op de geleider is om ze te monteren bleek het toch niet zo moeilijk om ze te maken. Maar er was wel een nieuwe versie van de geleider nodig omdat de uitsparingen bij de stops anders zijn dan de andere. Het nieuwe ontwerp is te vinden in de Downloads sectie van deze blog.

De parkeerrem gaf niet al teveel problemen: eigenlijk had ik het draaipunt verder naar boven willen maken, zoals bij een echt throttle quadrant, maar dan zaten de draadeinden die de panelen met elkaar verbinden in de weg voor de verbinding tussen de remhendel en de servo.

Meer problemen waren er met de speedbrake. In internet videos heb ik gezien dat deze ook vanuit de rustpositie automatisch naar de ‘up’ positie verplaatst kan worden, wat betekent dat de hendel eerst opgelicht moet worden. Daarom heb ik een plexiglas lift mechanisme gemaakt vergelijkbaar met sommige oplossingen die ik op internet vond en daarin uitsparingen gemaakt voor de verschillende standen van de speedbrake hendel.
Op deze manier klikt de hendel bij handbediening in 3 verschillende posities als de plexiglas lift omhoog staat.
Door de lift omlaag te zetten blijft de hendel bij automatische bediening niet steken in de uitsparingen.

Tot zover de theorie, maar toen de verschillende onderdelen waren gemonteerd doken er een paar problemen op:
– omdat de plexiglas boog niet haaks op de hendel staat bij het omhoogzetten van de lift moet de hendel langs de boog schuiven wat behoorlijk wat kracht kost. Oorspronkelijk had ik een elektromagneet willen gebruiken voor de lift, maar deze heb ik vervangen door een servo voor meer kracht en omdat er dan meer dan slechts twee posities mogelijk zijn.
– de uitsparing voor de eerste ‘armed’ positie lag precies tussen de ‘lift omhoog’ en ‘lift omlaag’ punten langs de plexiglas boog, dus zodra de lift omhoog werd gezet bleef de hendel steken in deze uitsparing.
– omdat de laatste uitsparing voor de ‘up’ positie dicht bij het draaipunt van de plexiglas boog ligt gaat deze uitsparing nauwelijks omlaag als de lift naar beneden wordt gezet. Dit betekent dat in automatische modus de hendel in deze uitsparing blijft steken en er moeilijk uit te krijgen is.

Om deze problemen op te lossen heb ik de achterste ‘down’ positie van de speedbrake hendel iets verder naar achter verplaatst. Op die manier staat de omhooggaande beweging van de hendel meer loodrecht op de plexiglas boog waardoor de hendel gemakkelijker omhoog gezet kan worden.
Daarnaast heb ik de eerste en laatste uitsparing weggelaten bij een nieuwe versie van de plexiglas boog omdat die toch al overeenkomen met de begin- en eindpositie van de hendel.

De extra servo voor het automatisch optillen van de speedbrake hendel brengt het totaal aantal servo’s op 7, 1 meer dan het aantal servo’s dat je met een OpenCockpits servo print kunt aansturen. Een extra print om slechts 1 servo mee aan te sturen is duur, maar de interessante video van Andreas Haug waarin hij de binnenkant van zijn echte throttle quadrant laat zien en vertelt dat de linkse en rechtse trim indicators mechanisch gekoppeld zijn bracht me op een idee.
In mijn originele ontwerp had ik twee aparte mini servos voor de linkse en rechtse stab trim wijzer. Die draaien ook nog eens in tegengestelde richting waardoor het lastig is om de wijzers exact synchroon te laten bewegen.
Daarom heb ik besloten om de twee mini servo’s te vervangen door een grotere servo in het midden van het throttle quadrant en die met een M3 draadeind zowel de linker- als rechter stab trim wijzer te laten bewegen.

Leave a Reply

