Printplaten, panelen en throttle quadrant cosmetica

Deze zomer lopen verschillende karweitjes aan de cockpit door elkaar: de nieuwe Cessna GPS printplaatjes en schakelaars met ingebouwde LED zijn binnen.
Maar ook de universele B737 COM/NAV/ADF prints, dus ik ben met beiden tegelijk bezig geweest.
En omdat ik erg benieuwd was hoe de geplande paneelverlichting er in de praktijk uit gaat zien heb ik ook aan de bijbehorende paneeltjes gewerkt.

De lange droge zomer was ideaal om het schilderwerk aan de paneeltjes in de buitenlucht te doen.
Voor de panelen heb ik 5mm dik 80% licht doorlatend opaal plexiglas getest met spuitverf van de Action: twee lagen grijze primer en twee toplagen antraciet.
Ik kwam er proefondervindelijk achter dat het vooral belangrijk is om dunne laagjes te spuiten. Het is verleidelijk om door te gaan totdat de laag helemaal dekkend lijkt, maar dan loopt de verf vaak uit.
Het resultaat is niet slecht, maar toch zou ik de teksten wat witter willen hebben als de achtergrondverlichting uit is, dus ik ga nog wat experimenteren met o.a. polystyreen materiaal.

Voor de dual rotary encoders wilde ik oorspronkelijk tweedehands knoppen gebruiken, maar de buitendiameter van de binnenste knop was eigenlijk te groot. Ik heb geprobeerd wat van de platte rand af te halen, maar het was lastig om dit zo te doen dat de knop exact gecentreerd in de grote knop past.
Op conrad.nl vond ik een serie betaalbare 14 en 20 mm knoppen van de fabrikant Mentor die op meerdere plekken te koop zijn en die perfect in elkaar passen.
Helaas zijn ze alleen te koop in zwart (behalve het kapje dat ook in grijs verkrijgbaar is), dus misschien ga ik ze nog grijs spuiten.

Omdat er maar geen einde aan de droge periode kwam ben ik ook maar meteen begonnen met het spuiten van de throttle quadrant panelen, wat behoorlijk wat werk was omdat ze compleet gedemonteerd moesten worden en na het spuitwerk alles weer opnieuw gemonteerd moest worden.

Sommige panelen waren nog niet bedraad, dus dat karwei heb ik ook maar meteen afgerond.

Ook de throttle hendels moesten uit elkaar gehaald worden voor het schilderwerk dus dit was een mooie gelegenheid om o.a. de aluminium reverser hendels te polijsten, waarvan het oppervlak wat beschadigd was tijdens het buigen. Hiervoor heb ik een polijst setje aangeschaft dat op een boormachine kan worden gemonteerd en een MDF constructie gemaakt om de boormachine vast te zetten tijdens het polijsten.

 

Gezien het grote aantal verbindingen in het throttle quadrant ben ik aan een printplaat ontwerp begonnen om alles met elkaar te verbinden.
Terwijl ik met het schema daarvan bezig was realiseerde ik me dat het gebruik van een OpenCockpits Mastercard lastig wordt: de gemeenschappelijke GND pin van de ingangen wordt gemultiplexed: ieder blok van 9 ingangen heeft z’n eigen gemultiplexte GND die niet met de andere GND pinnen verbonden mag worden.
Zelfs al zou ik de extra logica in het throttle quadrant in aparte GND domeinen verdelen dan betekent het nog dat de elektromagnetische koppelingen een gemultiplexte aarde krijgen, wat me niet zo’n goed idee lijkt.

Een Arduino Mega gebruiken met directe aansluitingen en ArdSimX lijkt een geschikt alternatief. Dit maakt de bedrading ook gemakkelijker: door een Mega Shield PCB op te nemen in het printplaat ontwerp kan de Arduino eenvoudig op de throttle quadrant printplaat worden geprikt en het hele throttle quadrant via slechts 1 USB kabel met de flight simulator PC worden verbonden. Om ruimte te maken voor de Arduino die dan onder de throttle quadrant print komt heb ik de throttle quadrant panelen 1 en 11 aan de onderkant wat verlengd.

In mijn oorspronkelijke ontwerp voor de aansturing van de elektromagnetische koppelingen stuurden de begin- en eindschakelaars een logische ‘1’ als ze werden gesloten, maar omdat de andere schakelaars een gemeenschappelijke GND gebruiken is het handiger om de polariteit van de eindschakelaars om te keren zodat alle schakelaars via een enkele gemeenschappelijke GND draad kunnen worden aangesloten.
Dit betekent dat de OR poorten met 3 ingangen in het stuurcircuit moeten worden vervangen door NAND poorten en dat ook de software aan- en uit signalen moeten worden geinverteerd zodat een logische ‘0’ de koppeling aan- en uit zet.

Om er voor de zorgen dat de bedrading niet tussen de bewegende delen komt in de krappe ruimte tussen de throttle quadrant panelen heb ik de volgende zelfklevende kabel clips gebruikt.

Ik heb er over nagedacht hoe ik de trim indicators aan de linker- en rechterkant van het throttle quadrant beter kan synchroniseren nu ze door een enkele servo worden aangedreven. Oorspronkelijk heb ik een 3mm draadeind geprobeerd om ze met de servo te verbinden, maar dit buigt teveel door. Voor een nieuwe poging gebruik ik nu drie 3mm draadeinden, waarvan er twee door de servo arm lopen en die met de derde zijn verbonden via kleine op maat gemaakte spacers. Helaas kunnen er geen moertjes gebruikt worden op de twee draadeinden die door de servo arm lopen omdat de afstand tussen de draadeinden daarvoor te klein is.
Om de trim indicators af te kunnen stellen zijn de oorspronkelijke op maat gemaakte metalen stripjes tussen draadeind en indicator naald vervangen door deze stangetjes (type 007, 85mm).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s