Dubbele as rotary encoder – draaischakelaar

In een Boeing 737 NG cockpit zijn een aantal schakelaars met dubbele as te vinden die bestaan uit een rotary encoder en een draaischakelaar, zoals bijvoorbeeld de Heading / Bank Angle keuze in de MCP en de MINS en BARO schakelaars in het EFIS paneel.

Om deze combinatie zelf te bouwen kun je een gat boren dwars door de as en behuizing van een draaischakelaar zodat er een dunnere as binnenin geplaatst kan worden die aan de achterkant van de draaischakelaar is verbonden met de as van de rotary encoder.

Ik heb draaischakelaars van het merk Alpha gebruikt, vergelijkbaar met deze, Als je ze koopt let er dan op dat ze een volledig ronde as (niet afgeplat) van plastic hebben en 6 mm diameter; de knop voor de buitenste as die hieronder wordt genoemd past alleen op een geribbelde as omdat die 6 mm zijn ipv 6.35 mm.

De gebruikte rotary encoder is vergelijkbaar met deze, de winkel waar ik ze gekocht heb op Aliexpress verkoopt ze helaas niet meer, maar er zijn veel andere shops die dezelfde ook verkopen.

Het boren van het gat is een precisie karweitje, zeker als de as diameter van de draaischakelaar 6 mm is en een binnenas van 4 mm wordt gebruikt zodat een knop met gat van 4 mm precies past. Deze knop past exact in deze grotere knop voor de buitenste as.
Voor de binnenste as heb ik een 4 mm messing staaf gebruikt van Praxis.

Met inspiratie van een YouTube video heb ik de volgende methode gebruikt die toch niet zo lastig bleek te zijn als ik had verwacht. Op deze manier heb ik in totaal 5 schakelaars aangepast in ongeveer een uur tijd.

Benodigd zijn een boorstandaard, een extra boorkop (die bij mijn boorhamer zat) en een bankschroef. Ik heb een stukje van de messing staaf gebruikt om de boormachine en extra boorkop uit te lijnen:

De eerste poging om het gat te boren leidde tot het volgende:

Ik vroeg me af waar dit stukje veer vandaan kwam, dus heb ik de schakelaar geopend om dat te onderzoeken:

Het bleek dat de veer die twee metalen kogeltjes in de gekartelde zijkant van de schakelaar drukt om de schakelaar te laten klikken dwars door de as loopt, dus als je door de as boort zonder eerst deze veer te verwijderen heb krijg je problemen.
Gelukkig bleek het erg eenvoudig om te schakelaar open te maken, je moet alleen uitkijken zodra je de as er uit trekt, want voor je het weet vliegen de metale kogeltjes om je oren.

In een losse as is het veel gemakkelijker om een gat te boren, omdat het einde van de as aan de binnenkant van de schakelaar een centreer gat heeft waardoor het gemakkelijk is om de boor te centreren.

Maar voordat het gat in de as wordt geboord kun je beter eerst het gat in de bodem van de schakelaar boren, want een holle as is veel kwetsbaarder als deze in de boorkop wordt geklemd.

Vervolgens wordt het gat in de as geboord. Pas op dat de sleepcontacten niet beschadigd raken.

Het is me gelukt om een gat van 4.5 mm door een as van 6 mm te boren, maar het is goed om een paar reserve schakelaars achter de hand te hebben, want er is enige oefening nodig om alles zo nauwkeurig uit te lijnen dat het gat ook aan het andere uiteinde van de as precies gecentreerd is.

Gekartelde assen zijn een beetje dunnner dan een gladde as, dus met deze laatste is het iets gemakkelijker, maar de boven genoemde knop voor de buitenste as blijkt alleen op een geribbelde as te passen.

Hierna heb ik twee stukjes van de veer geknipt en de 4 mm messing staaf in de plastic as geplaatst zodat deze de veertjes aan de binnenkant tegenhoudt.

De metalen kogeltjes terugplaatsen is een lastig karweitje, maar er zit een opening in de behuizing van de schakelaar die het wat gemakkelijker maakt: draai de as zo dat deze opening precies uitgelijnd is met het gat voor de veer en plaats zo de veer en het balletje. Draai daarna de as zodat het andere gat voor de veer zichtbaar wordt en plaats nu de tweede veer en balletje.
Trek vervolgens de as helemaal de behuizing van de schakelaar in.

Plaatje moet nog vernieuwd worden om de uitlijning van de gaatjes te laten zien.

 

Hierna kan de bodem weer op de schakelaar geplaatst worden.

In dit plaatje is het gat in de behuizing te zien.

Dit was het eerste en lastigste karweitje, hierna heb ik een 3D ontwerp gemaakt van een frame (STL formaat) om de rotary encoder en de draaischakelaar met elkaar te verbinden en een kleine cilinder (STL formaat) om de 4 mm messing as met de rotary encoder as te verbinden.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s